Kennis maken met Louis Souffront

Louis Souffront is het nieuwe Hoofd Verkoop bij SAB-profiel. Per 1 oktober volgt hij Hugo Cimmermans op, die na 22 jaar bij SAB weggaat.

Kennis maken met Louis Souffront

Louis Souffront is het nieuwe Hoofd Verkoop bij SAB-profiel. Per 1 oktober volgt hij Hugo Cimmermans op, die na 22 jaar bij SAB vertrekt. Hij heeft veel ervaring binnen diverse commerciële functies van Tata Steel IJmuiden. 

Wie is Louis en wat kunnen we van hem verwachten?

Kun je iets over je achtergrond vertellen? Ik ben opgeleid als ingenieur, eerst in Frankrijk, later in Delft. Al 10 jaar werkzaam bij Tata Steel, in diverse functies zoals inkoop en duurzaamheidsprojecten. Als laatste als strategisch accountmanagement bij automotive, waar ik het contact onderhield met verschillende autofabrikanten voor de levering van coils. Contact met mensen is wat mij drijft, dat vind ik in sales functies terug, dus die liggen mij goed.

Wat kenmerkt jou? Ik ben een teamplayer. Ik werk altijd samen met de klant om te kijken hoe we ons samen naar de toekomst toe kunnen ontwikkelen. Daarbij zie ik niet alleen mijn collega’s, maar ook de klant als onderdeel van het team. Je bent van elkaar afhankelijk, op elkaar aangewezen, want je maakt deel uit van dezelfde keten. De mens is daarbij belangrijk voor me. En ik houd van uitdagingen. De complexe markt en het complexe product van SAB passen dan ook goed bij me. Daarbij houd ik van ondernemen, nieuwe dingen bedenken. Die kant zullen mensen bij SAB zeker van mij tegenkomen.

Waarom deze baan bij SAB-profiel? Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Bij SAB krijg ik te maken met een nieuwe sector, een nieuwe markt, nieuwe producten. Bij SAB heb je ook alles onder 1 dak, van productie tot verkoop in een echt technische omgeving, dat spreekt me erg aan. Omdat de schaal veel kleiner is  dan bij Tata Steel IJmuiden krijg je alle facetten van de bedrijfsvoering mee.  Metalen dak- en gevelbekleding is een sector met een interessante toekomst wat betreft duurzaamheid  en de andere uitdagingen die op ons af komen.

Wat is tot nu toe je indruk van SAB? Prettige collega’s, met veel expertise die overal goed contact met de klanten hebben. Dat is mooi om te zien. De aandacht aan de relatie met klanten is precies wat ik gewend ben bij Tata Steel. Het hele bedrijf staat bekend als een loyale partner. Verder verraste het me dat SAB zo’n grote speler is, de specifieke benadering die nodig is voor de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. Dat vraagt veel van een verkooporganisatie. Daar zie ik ook veel mooie kansen voor de toekomst.

Wat kunnen klanten van jou verwachten? Ik zie veel uitdagingen in de maatschappij, die een verandering van het bedrijf vragen. Duurzaamheid en de sterk veranderende staalmarkt bijvoorbeeld. Hoe gaan we dat samen met de klant doen? Dat is een vraag die de komende tijd gaat spelen. In de samenwerking met collega’s en klanten staat voor mij voorop hoe we die uitdagingen te lijf gaan en hoe dat te doen op een respectvolle en integere manier. Combineren van het pragmatische met de courtoisie van de fransen. (Louis komt oorspronkelijk uit Frankrijk.)

Hoe zie jij dat we met een uitdaging als duurzaamheid omgaan? Circulariteit zal een grote rol gaan spelen. Hoe gaan we circulariteit oppakken met de klanten in de bouw? In de woningbouw bijvoorbeeld zie je dat tijdelijke woningen steeds vaker uit staal opgetrokken worden. Dit is een hele nieuwe sector die de gangbare woningbouw zal beïnvloeden. Hoe gaat zich dit ontwikkelen? We moeten nu al nadenken hoe we bewoners van stalen woningen het beste van dienst kunnen zijn.

SAB neemt ook een bijzondere positie in, doordat ze deel uitmaken van een groot staalconcern. Tata Steel staat aan de vooravond van een indrukwekkend nieuw begin met de productie van staal met waterstof. Nu al relevant voor SAB is de productie van ZeremisTM Carbon Lite waarmee klanten CO2-intensiteit van staal tot 100% kunt reduceren, op basis van certificaten. En in 2045 zullen we als alles goed gaat klimaatneutraal staal te maken op basis van waterstof​.