T +31 (0) 30 68 79 700 Produktieweg 2, 3401 MG IJSSELSTEIN

Project: Melle NMBS

Op een voormalig rangeerterrein in Melle (B), bouwt TUC RAIL in opdracht van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS een grote polyvalente werkplaats voor het repareren, onderhouden en wassen van het rollend treinmaterieel. Het complex beslaat maar liefst zeventien sporen voor tractiematerieel (locomotieven) en negen sporen voor gesleept materieel (treinwagons). SAB-profiel levert alle bekleding voor de gevels. Die moet aan bijzondere eisen voldoen, zoals een zeer hoge corrosiebestendigheid (Categorie RC5+). Uiteindelijk heeft NMBS gekozen voor het dikste sandwichpaneel SAB W 135.1020 TL, met trapeziumprofilering uit verschillende voorgelakte Colorcoat producten, omdat deze aan alle eisen voldeed.

Melle NMBS Artist ImpressionDe toepassing van stalen gevelelementen in hallen voor spoorwerkplaatsen vormt een uitdaging, vanwege de koperoxidatie. De eisen voor corrosiebestendigheid (RC)-waarde liggen zo hoog dat eigenlijk alleen de Colorcoat HPS200 Ultra voldoet. Vandaar dat SAB-sandwichpanelen vaak in deze hallen wordt toegepast. Ook in Nederland kennen we enkele mooie voorbeelden zoals de metrowasstraten in Amsterdam bij de Isolatorweg en bij opstelterrein Amstel en voor Nedtrain de Technische Werkplaats Den Haag.

Bij de NMBS-werkplaats in Melle was niet alleen de corrosiebestendigheid belangrijk voor de keuze van het gevelproduct, maar er speelden ook esthetische motieven. In de omgeving worden veel trapeziumprofielen toegepast en de ontwerpers wilden dit terug laten komen in het ontwerp. Daarbij heeft een sandwichprofiel als de SAB W135.1020 TL het voordeel dat hier sneller mee gewerkt kan worden dan met een systeem van binnendozen en gevelprofielen.

Bijzonder aan het ontwerp van de NMBS-werkplaats is de horizontale montage van de panelen. Door de panelen zo te monteren zijn minder structurele elementen nodig. Alleen op de hoeken zijn secundaire stalen verstevigingen nodig tussen de betonnen kolommen die om de zes meter staan. In de keuze tussen aluminium en staal speelde dit voordeel zeker mee.

Extra eisen kwamen voort uit de stap die de NMBS wil zetten in duurzaamheid. Zo zijn diverse energietechnieken in het complex toegepast en er zijn creatieve oplossingen gezocht en gevonden om overlast voor omwonenden tot een minimum te beperken in de vorm van met bomen begroeide taluds. Vandaar dat ook is gekozen voor het dikste type sandwichpanelen met de hoogste isolatiewaarde.

De bouw van de werkplaats is op dit moment in volle gang. De eerste fase is afgerond en fase 2 moet eind dit jaar gereed zijn.

In het project zit 19.000 m2 sandwichpanelen SAB W135.1020 TL verwerkt. De panelen hebben aan de buitenzijde Colorcoat Prisma® in de kleuren Zeus en Silver Metallic. Aan de binnenzijde zit Colorcoat HPS200 Ultra® in de kleur Albatross. 

In het kader van de herwerking van de Europese norm EN 10169 ligt op de ontwerptafel een nieuwe Corrosiecategorie RC6, die strenger is dan de huidige maximale categorie RC5. Het is nog onduidelijk wanneer deze nieuwe categorie officieel in werking zal treden, maar voor extreme situaties zoals dit project kon deze nieuwe categorie een referentiekader bieden. Colorcoat HPS200 Ultra® is een van de weinige oplossingen vandaag op de markt die aan deze categorie voldoet.

Ontwerp: TUC RAIL, ingenieurs- en projectmanagementbureau, gespecialiseerd in spoorwegtechnologie (www.tucrail.be)

Gevelmontage: M.S.B.

Melle NMBS sandwichpanelen SAB W135.1020TL horizontaal gemonteerdClose-up: De sandwichpanelen SAB W135.1020TL worden op de polyvalente werkplaats horizontaal gemonteerd.

Melle NMBS profilering bij SAB W135.1020TL Een nette aansluiting van de profilering door M.S.B.


Melle NMBS Luchtfoto tijdens bouw Vanuit de lucht is goed te zien hoe groot het complex voor de werkplaats in Melle is. En dit is nog maar het eerste van de twee gebouwen.

Voor al uw vragen

+31 (0) 30 68 79 700
of klik hier om contact met ons op te nemen